Eduard Petiška : Anička a flétnička - recenze knihy

16.07.2013 13:30

Autora knížky, Eduarda Petišku, není třeba představovat. Vždyť kdo by nečetl jeho Alenčinu nebo Martínkovu čítanku, Jak Krtek ke kalhotkám přišel  či jeho snad nejznámější knihu Staré řecké báje pověsti? Anička a flétnička je poslední knihou z příběhů o malé Aničce. Vyšla osm let po autorově smrti.  První kniha Anička malířka vyšla v roce 1985, o dva roky později následována knížkou Anička a básnička. Všechny tři příběhy jsou doprovázeny nádhernými a nezaměnitelnými ilustracemi Heleny Zmatlíkové. Anička a flétnička má za sebou již tři vydání. Naposledy byla kniha vydána v Knižním klubu v roce 2011.

Hlavní hrdinkou knížky je prvňačka Anička, která chodí do hudební školy. Má mladšího bratra Mikšu a staršího kamaráda Vášu. Anička zažívá úplně obyčejná dobrodružství vyplývajícího z každodenního života protkaná pohádkami, které si pro vnoučata vymýšlí jejich dědeček. Mimo to zažije Anička neuvěřitelné dobrodružství s kočkou s obrázku, který sama namalovala. Autor uzpůsobil vyprávění začínajícím čtenářům. Jednoduchý text v krátkých větách bez složitých souvětích je pro děti srozumitelný. Pro lehčí orientaci  prvňáčků v textu bylo použito větší  písmo a jednotlivé řádky vyprávění obsahuji minimální počet slov.

Ukázka (přepsaná celá strana 48)

"Ráno je sobota a to je dobře. V sobotu nemusí Anička do školy. Ani Mikša nejde do školky. Maminka s tatínkem nejdou do práce a dědeček si přispí. V sobotu ráno je doma ticho. Anička neotvírá oči. Kdyby je otevřela, viděla by Mikšovu postýlku a Mikšu, jak spí na břiše. Když má oči zavřené, vidí všelijaké zábavné věci. Třeba toho mzikanta, jak hraje na flétnu a láká děti z města. Jakpak se asi taková kouzelná písnička skládá? Třeba se ani neskládá. Objevíš ji jen tak náhodou. Pískáš na flétničku, na nic nemyslíš a kouzelná písnička je najednou na světě. To tak, lekne se Anička, najednou je písnička na světě a najednou ji zapomenu. Ba ne. písničku si musí zapsat. Jen jestli se jí to podaří. Ale můžu písničku namalovat. Jako čáru, do kopce a z kopce dolů. Co kdyby to zkusila? "

Děti si knihu zamilují

Děti, kterým se kniha dostane do rukou si ji jistě zamilují. Nejen pro malebné obrázky Heleny Zmatlíkové, ale také pro úplně obyčejné povídání o jedné holčičce, která prožívá stejné radosti i trápení jako milióny dětí na světě.

Recenze na knihu - Eduard Petiška : Anička a flétnička, Praha, Knižní klub 2011, 85 s.

© Jarmila Syptáková, 16. 7. 2013, KnihOko.cz