Jonáš, Kuchař: Tak chutná štěstí – recenze knihy

28.07.2014 20:04

Autoři knihy Zdraví v ohrožení aneb hořká pravda o sladkém cukru, nelenili, a opravdu stvořili kuchařku, ve které nenajdete stopy po bílém rafinovaném cukru a přitom si báječně pochutnáte. Budete-li podle této kuchařky vařit tak týden, garantuji vám, že se cukrového balíčku už nejspíš nedotknete.

Sice se tu všude mluví o tom, že med, demerara (tmavý třtinový cukr), melasa nebo stevie (nebo taky agávový sirup) jsou „náhražky“… ale já bych řekla, že náhražkou toho všeho je bezchutný a bezcitný bílý cukr, který je sice sladký, ale to je taky vše.

Taky rozeznáte, že těmito sladidly oslazená jídla chutnají plně… ale ta s klasickým cukrem jsou podivně štiplavě sladká na jazyku. Je to vjem, kterého jsem si do té doby nikdy nevšimla, až tehdy, když jsem měla tu čest zkoumat cukr na vlastní jazýček.

Jako ukázku jsem vybrala jednu z pro mne nejcennějších částí v této knize /kromě receptů/. Léčitel Josef Jonáš přispěl do knihy částmi, ve kterých nám podle biorytmu doporučuje přistupovat k jídlu. Co se tráví dobře a co hůře, jak v tu kterou denní dobu funguje naše tělo. Tak co třeba ty diskutované snídaně:

„V České republice bohužel mnoho lidí snídani odbývá, buď pro ranní neurotické problémy se žaludkem, nebo kvůli nedostatku času. Přitom společná snídaně s dětmi je něco tak emocionálně pozitivního, že tento prožitek člověka provází po celý den.

První ranní jídlo umožňuje nastartování lidského organismu, a přitom prokazatelně zmenšuje šanci na obezitu. Dodá energii pro naše celodenní fungování, přičemž ranní přísun glycidů neboli cukrů je nesmírně důležitý pro dobrou výkonnost mozku, imunitního systému a svalů. Mozek je naplno nastartován v devět hodin. Mezi sedmou a devátou hodinou ranní je navíc v optimální kondici žaludek. Je to ideální čas pro přísun nejen kalorií, ale především energie.

Škroby a cukry z ovoce se uvolňují pozvolna, energie z nich nám vystačí nejvýš na tři hodiny, takže by potom měla následovat malá svačinka. Jakmile se metabolismus nastartuje, musí se udržovat „v chodu“, nesmí se „bát“ hladu. Dostatek živin nás navíc ochrání před nutkavým obžerstvím v čase oběda.

A následuje výčet nádherných receptů na sladké snídaně. To je sen! Zaujala mne polenta, která vyšlehaná s bílky a opečená na kokosovém oleji , oslazená stévií… no mňam… to bych si nechala líbit.

Anotace slibuje, že budeme nadšeni rozmanitostí jídel, já však ještě dodávám, že jsem nadšena chutí a vůní oněch „sladidel“. Objevila jsem, že melasa je tak skvělá nejen do horkého mléka, ale také do marinády na maso nebo do masové šťávy… že sušeným ovocem můžete osladit téměř cokoliv a že jeho sladivost je někdy větší než kostky cukru.

Každá podnikavá a zvídavá kuchařka v této knize najde nejen lidské pohlazení, ale hlavně neskutečnou inspiraci pro vaření! Jen je mi líto, že tu chybí obrázky, to by z této knihy udělalo na první pohled bestseller.

O autorech:

MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař společně napsali knihy Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru a Svět přírodních antibiotik. S jejich články a příspěvky nejen na téma cukr se můžete pravidelně setkávat na stránkách měsíčníku Regenerace. Knihu vydalo nakladatelství Eminent, 2014, www.eminent.cz