Petra Neomillnerová : Amélie a barevný svět - recenze na fantasy pro děti

30.10.2013 13:30

Amélie a barevný svět je pokračováním úspěšné knihy pro děti Amélie a tma z pera české spisovatelky, kterou znají především fanoušci fantasy. Jmenuje se  Petra Neomillnerová  a tvorbě pro děti se věnuje teprve od roku 2012, kdy vyšla její první kniha Amélie a tma.

Děj knihy je zasazen do starobylého centra Prahy u břehu Vltavy. Hlavní hrdinou příběhu je opět třináctiletý duch Amélie. Amélie přišla o život před 122 lety při velkých povodních společně se svou maminkou. Spolu jako duchové žijí stále ve svém starém domě a žijí tak jako obyčejní smrtelníci. Lidé je však mohou spatřit pouze ve tmě. V domě s nimi bydlí Markéta se svou maminkou, které po rozvodu nabídly svůj domov ke společnému bydlení. Markéta s Amélií jsou velké kamarádky. Markéta chodí do školy a právě zamilovala. Amy na ni vždy nedočkavě čeká, aby si vyslechla vše co zažívá. Začíná se trápit tím, že nemůže chodit do školy, že nikdy nepůjde na rande, že nikdy nepozná obyčejný život. Maminka nechce Amélii pouštět ven, má o ní strach. Vždyť svět venku je tak jiný, než jaký jej znali dřív. Doba se hodně změnila. Vše se změní ve chvíli, kdy jí maminka přeci jen dovolí před vánocemi navštívit vánoční trhy. Amélie venku zahlédne dalšího ducha, kterého touží více poznat. Poklidný život v domě se pokouší narušit Markétin tatínek, který by se rád do vily dostal. Je totiž lovcem senzací a tuší, že v domě se děje něco divného. Markéta se snaží svůj nový domov před tátou bránit, ale je to těžší a těžší. Je jí jasné, že duchy před ním musí uchránit. Už se na tátu ani netěší. Amélie vyřeší celou situaci za ni, tatínkovi zavolá a vše mu vysvětlí. A ten, jak se zdá všechno pochopí.

Knížku ilustroval Lubomír Kupčík, kterému se podařilo bravurně zachytit lehce potemnělou atmosféru knihy. Za ilustrace ke knize Amélie a tma si výtvarník odnesl zaslouženého ocenění  Nejlepší dílo (domácího) výtvarníka, které získal při udělování výročních cen Akademie science fiction, fantasy a hororu.  Kniha je psána ich-formou pohledem oběma dívek. Díky tomu tak znají čtenáři pocity obou hrdinek.

Kniha se hodně vymyká tomu, co se většinou pro české děti píše. Když už se v dětských knihách setkáme s nadřirozenem, je to jen v pohádkách či v příbězích, kdy se realita současného světa prolíná se světem pohádek. V knihách o Amélii jsou duchové součástí tohoto světa a mají skoro stejné trápení i radosti jako my.  Je to velmi příjemná změna a především skvělá fantasy pro děti.

Recenze na knihu Petra Neomillnerová : Amélie a barevný svět, Praha, Albatros 2013, 94 s.

Jarmila Syptáková, KnihOko.cz, 27. 10. 2013