Radek Malý : Kamarádi z abecedy - recenze knihy

26.05.2013 20:18

Olomouckého rodáka, básníka a překladatele Radka Malého není třeba knižním labužníkům představovat. V roce 2002 debutoval úspěšnou básnickou sbírkou Lunovis. Za tuto sbírku byl nominován na cenu Magnesia Litera v kategorii Objev roku. Další významná ocenění na sebe nenechala dlouho čekat. Na svém kontě jich má již několik. Zatím poslední cenou, která byla Radka Malému udělena je z roku 2010. V anketě Suk 2009 za knihu pro děti Kam až smí smích získal cenu ministryně školství za přínos k rozvoji dětského čtenářství.

Svou poslední knihu pro děti vydal autor  na konci roku 2012  v brněnském nakladatelství Host pod názvem Kamarádi z abecedy. Jde o velmi zdařilou publikaci, která zaujme již na první pohled svým originálním grafickým ztvárněním. Knížka vznikla tak trošku netradičně. Ilustrátor knihy František Petrák vydal výtvarné variace na jednotlivá písmena v abecedě jako leporelo již v roce 1991. Tato nekonvenční ztvárnění se pak stalo  inspirací Radku Malému pro jro jeho veršované hrátky s písmeny.

Do  knihy mohou děti  kreslit

Každá dvojstrana knížky je věnována jednomu písmenu v abecedě. Pod stylizovaným obrázkem je vždy jedna básnička. Na další straně je ponechán prostor pro dětskou kreativní tvorbu. Jedná se vlastně o jednoduché úkoly vycházející z textu básničky.  Děti do knihy mohou malovat, vybarvovat obrázky, dokreslovat podle předlohy. Abecedu se tak děti naučí hravou a aktivní formou.

Knížka jako památníček

Když se Vaše dítě abecedu naučí, kniha nemusí upadnout do zapomnění. Za několik let se k ní jisté rádi vrátíte. Zůstane Vám milá vzpomínka na malířské začátky Vašich ratolestí.

Kvalitní zpracování knihy

Nakladatelství Host si dalo velmi záležet nejen na grafické podobě, ale i na kvalitním zpracování vnější podoby knihy. Kartónové listy jsou k sobě svázány pevnou kroužkovou vazbou, která jistě odolá i nepříliš jemnému zacházení malých předškoláčků.

Souznění veršů s obrázky

Co je na knize úžasné, je souznění veršů s obrázky "obživlých písmenek, které jsou stylizovány do podoby cirkusových postaviček. Nakladatelství Host ukázalo, že je možné vydat dětskou knížku o abecedě, která bude nejen hravá, ale také vkusná.

Takže rodiče 4 - 6 letých dětí, kteří se právě porozhlížíte na knižním trhu a vybíráte z  nepřeberného množství nejrůznějších sešitků a knížek různé kvality, sáhněte po titulu Kamarádi z abecedy! Vaše dítě se naučí nejen krásné básničky, ozdobí si knihu vlastními obrázky, ale zůstane mu i malá vzpomínka na jeho čtenářské začátky.

© Jarmila Syptáková, 25. 5. 2013, KnihOko.cz