Vyčuraná máma. Rodičovská příručka pro nás ostatní. Recenze knihy

21.10.2013 13:34

Útlou, brožovanou knížku s názvem Vyčuraná máma vydalo letos na podzim nakladatelství Paseka. Nakladatelství, které bylo známé vždy jako intelektuálně zaměřené, začalo podstatně rozšiřovat svou produkci o tituly určené široké čtenářské veřejnosti. Novinka Vyčuraná máma patří mezi ně. Kniha je dílem čtyř amerických matek, autorsky se na ni podílely Laurie Klimartinová, Karen Molineová, Alicia Ybarboová, Mary Ann Zoellnerová. Slavnostní uvedení na český trh proběhlo 25. 9. 2013 v pražském Luxoru křtem knihy. Kmotrou knihy se stala populární zpěvačka Dara Rolins.

Jak už titul napovídá, jedná se o knihu, určenou především matkám. Knížka je rozdělena do dvanácti tématických částí

1. Děti vás chtějí zničit
  2. Ale někdy jsou úžasné
  3. Přestaňte se bránit snažší variantě
  4. Ostatní lidí jsou příšerní
  5. A občas jste mrcha vy
  6. Ostatní mámy
  7. Nemámy
  8. Nejste paranoidní - všichni kolem vaše dítě skutečně nesnáší
  9. Ošemetné konverzace
  10. Vyčurání tátové, nezapomněly jsme na vás!
  11. Ano, nesnášet ZOO je v pořádku
  12. Vyčuraná máma je tu, aby pomohla

Názvy částí dávají tušit, co všechno bude v knize probráno. A věru toho nebude málo. Začíná se hrůzostrašným líčením cestování s dětmi, pokračuje soužitím rodiny s výpočetní technikou a končí radou na úplně poslední věc, kterou byste měla udělat před porodem. Autorky neopomenou ani možnost, že jste matka dítěte jiné rasy a poradí jak upíchnout nemocné dítě do školky. Uklidní výčitky maminek, když své ratolesti budou chtít odložit k babičkám nebo budou odpočívat od dětí na služební cestě.

Text je skvěle napsaný, dobře se čte. Inteligentní a úsměvné čtení. Někdy je však humor až příliš drsný. "Pamatujte si: Jedno dítě je příruční zavazadlo - přenosné a zvládnutelné. Dvě a více jsou zavazadla k odbavení - drahá a často se ztrácejí."

Když jsem si knížku četla první večer, přišla až moc cynická a tvrdá. Když jsem se do ní pustila podruhé, měla jsem větší nadhled a musím se přiznat, že jsem se docela bavila. Téma "Jak se nezbláznit z dětí" je pro mě v současné době víc než aktuální. Jsem na mateřské dovolené, takže některé situace znám moc dobře. Nadsázka a humor jsou v některých chvílích k nezaplacení.

"Když skončíte u jednoho dítěte, lidem to nedá spát. Říkají, že nepořídit dítěti sourozence je sobecké a že by se z něho mohla stát rozmazlená a nespolečenská bytost. Těmto lidem se obvykle říká "prarodiče". Pozor na prarodiče! je to mstivé plémě zakoušející škodolibou radost, když vidí, že jejich vnuk či vnučka vám dává zabrat stejně, jako vy jste dávala zabrat jim. A nemohou se nabažit. Dalšími skalními zastánci druhého dítěte jsou kamarádky, kterým se zrovna narodilo. Strašně moc touží po tom, aby v tom nebyly samy, a závidí vám, že jste si svůj život zničila jen napůl. Vidí trosky vaší přítomnosti a to málo, co ještě zbylo, chtějí zničit dalším dítětem."

Kniha je skvělým odreagováním pro ženy, které si zrovna procházejí náročným obdobím péče o malé děti. Každý problém a běžné dennodenní karamboly jsou zde podány tak, aby se mámy mohly ujistit, že to co prožívají se svými dětmi jsou obyčejné problémy, které znají všechny mámy na světě.

recenze knihy Vyčuraná máma, Paseka, Praha 2013, 195 s.

© Jarmila Syptáková, 21. 10. 2013, KnihOko.cz